ŠKOLSKÝ ŠPECIÁLNY PEDAGÓG
Mgr. Eva Mažeriková
Konzultačné hodiny:
Pondelok: 7:30 - 8:30 hod., 11:35 - 12:30 hod.
Štvrtok: 7:45 - 8:30 hod., 11:35 - 12:30 hod.
iný termín po vzáj. dohode
Kontakty:
evamazerikova@gmail.com
057/ 775 31 83 (sekretariát školy)
Školský špeciálny pedagóg a školský logopéd
Školský špeciálny pedagóg pracuje so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Ide o žiakov s rôznymi druhmi a stupňami zdravotného znevýhodnenia. Starostlivosť o týchto žiakov je tímová kooperatívna práca, preto snaženie a práca školského špeciálneho pedagóga a logopéda majú široký záber pôsobenia.
Náplň práce školského špeciálneho pedagóga:
- vykonáva odborné činnosti zamerané na prácu so žiakmi so ŠVVP, realizuje krátkodobú i dlhodobú individuálnu prácu s dieťaťom (v triede, alebo vo vyhradených priestoroch),
- vyhľadáva deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, v spolupráci s ostatnými členmi inkluzívneho tímu diagnostikuje špeciálne vzdelávacie potreby,
- spolupracuje s vyučujúcimi, rodičmi a poradenskými zariadeniami,
- s členmi inkluzívneho tímu participuje na vytvorení Individuálneho vzdelávacieho programu,
- zabezpečuje výučbu predmetov špeciálno-pedagogickej podpory,
- navrhuje úpravy školského prostredia, zabezpečuje špeciálne pomôcky, didaktické materiály a podobne, poskytuje metodické poradenstvo pre pedagógov a pedagogických asistentov,
- participuje na kariérnom poradenstve a voľbe vzdelávacích ciest žiakov,
- dôležitú úlohu zohráva v socializačnej, inkluzívnej oblasti -vytváranie vzťahov medzi žiakmi so špeciálnymi vzdelávacími potrebami a intaktnými žiakmi
Činnosť špeciálneho pedagóga v škole je zameraná na nasledujúce oblasti pôsobnosti:
1. Práca so žiakmi
- pomoc žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami: žiakom so špecifickými vývinovými poruchami učenia, žiakom s poruchami aktivity a pozornosti, žiakom s poruchami správania, žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakom s telesným postihnutým a žiakom s poruchou autistického spektra
- individuálne špeciálno-pedagogické cvičenia zamerané na správnu techniku čítania s porozumením textu, pozornostné procesy, matematické zručnosti, pracovnú pamäť...
- diagnostické sledovania detí s problémami v učení a v správaní počas výchovno-vzdelávacieho procesu
- zabezpečovanie špeciálno-pedagogického servisu individuálne začleneným žiakom
2. Spolupráca s pedagógmi
- spolupráca s triednym učiteľom a ostatnými vyučujúcimi, pri tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu,
- hľadanie vhodného prístupu k individuálne začlenenému žiakovi,
- priebežné konzultácie s triednymi učiteľmi o zvolenom postupe a napredovaní žiaka v učebnom procese,
- spolupráca s výchovným poradcom pri zjednocovaní výchovných vplyvov na individuálne začleneného žiaka,
- poskytovanie učiteľom vzdelávajúcim individuálne začleneného žiaka odporúčanú odbornú literatúru ako aj odborné konzultácie
3. Spolupráca s rodičmi
- individuálne konzultácie v dohodnutom termíne, rady a informácie rodičom individuálne začleneného dieťaťa,
- individuálne konzultácie a poradenstvo rodičom ostatných problémových žiakov,
- spolupráca s rodičmi detí so ŠVVP pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu
4. Spolupráca s pedagogickými asistentmi
Učitelia i riaditelia škôl vidia najväčší prínos asistenta učiteľa v tom, že individuálnym prístupom pomáhajú v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu žiakom, ktorí majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Tým pádom môžu byť aj žiaci s takýmito potrebami integrovaní do bežnej školy a môžu sa plnohodnotne vzdelávať Asistent učiteľa s pomocou špeciálneho pedagóga a školského logopéda, pomáha skvalitňovať vyučovací proces žiaka so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním.
5. Spolupráca so špecializovanými zariadeniami
Spolupráca s poradenskými inštitúciami:
- Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) v Humennom
- Centrom špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) v Humennom
- Súkromným centrom špeciálno-pedagogického poradenstva Snina
V dnešnej dobe čoraz častejšie prichádzajú deti do školy s narušenou komunikačnou schopnosťou, preto ponúkame žiakom našej školy služby školského logopéda. Cieľom logopedickej intervencie je odstránenie alebo aspoň zmiernenie narušenej komunikačnej schopnosti. Školská logopedička pracuje s deťmi individuálne podľa ich aktuálnych potrieb.
Náplňou práce školského logopéda:
1. Práca so žiakmi s narušenou komunikačnou schopnosťou:
Identifikačno-diagnostická
- identifikácia žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou,
- vykonávanie orientačnej diagnostiky žiakov
Terapeuticko- korektívna
- Eliminácia, korekcia, kompenzácia narušenej komunikačnej schopnosti žiakov zverených do logopedickej starostlivosti
- individuálna práca s deťmi s NKS
- rozvíjanie komunikačnej kompetencie,
- rozvíjanie sluchového vnímania a fonematickej diferenciácie, stimulácia fonematického uvedomovania
- stimulácia oromotoriky , dýchania
- korekcia dyslálie
- rozvíjanie aktívnej a pasívnej slovnej zásoby
- stimulácia morfologicko-syntaktickej jazykovej roviny, jazykového citu
- stimulácia impresie a pragmatiky
- prekonávanie a odstraňovanie prekážok správneho vývinu reči
- rozvíjanie pamäťových schopností, pamäť pre text, pamäť pre hovorené slovo
- nácvik čítania, stimulácia čítania s porozumením, práce s textom,
- osvojovanie, upevňovanie ortografických pravidiel a ich aplikácia
- rozvíjanie taktilného , kinestetického vnímania, orientácie v čase
- rozvíjanie motorických schopností (grafomotorika, oromotorika)
Preventívna
- predchádzanie zhoršovaniu porúch a chýb reči
- rozvíjanie predčitateľskej a čitateľskej gramotnosti ako prevencia a včasná intervencia vývinových porúch učenia
- sledovať vývin čitateľských zručností a vývin ortografických zručností u žiakov v starostlivosti logopéda, najmä žiakov s diagnózami ako špecificky narušený vývin reči
- pozorovanie žiakov v prvých ročníkoch, sledovanie vývinu školských zručností
2. Spolupráca s rodičmi žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou:
Konzultačno-poradenská činnosť:
- oboznámenie rodiča s so slabými a silnými stránkami dieťaťa
- oboznámenie s terapeutickým postupom
- oboznámenie s postupom pri domácom tréningu
3. Spolupráca s vedením školy a ostatnými pedagógmi
- pri odhaľovaní žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou
- pri poskytovaní terapie
- pri rozhodovaní o zaradení, zotrvaní, či vyradení žiaka z logopedickej starostlivosti
Tri zásady, ktoré by mali rodičia rešpektovať a podľa možnosti dodržiavať
Ak chceme s dieťaťom komunikovať tak, aby sa rozvinul jeho komunikačný potenciál, mali by sme mať na pamäti tieto tri zásady:
1. POZORUJ – pozorujte potreby, myšlienky, túžby dieťaťa a to, čo chce dieťa povedať
2. POČKAJ – myslite na to, že dieťa potrebuje na niektoré veci (napríklad na odpoveď na vašu otázku, alebo na to, aby doplnilo slovo v obľúbenej básničke alebo pesničke) oveľa viac času ako dospelý človek – doprajte im preto v rámci komunikácie dostatok času
3. POČÚVAJ – venujte deťom celú pozornosť, nepredvídajte čo nám chcú povedať, neskáčte im do reči, pozerajte sa svojmu dieťaťu pri komunikácii do očí.
Pomôcky a iné didaktické hry
Špeciálny pedagóg pri svojej práci využíva rôzne
pomôcky, pracovné listy upravené podľa potrieb žiakov, obrázky, didaktické
hry a iné materiály zamerané rozvoj: reči, myslenia, vnímania,
porozumenia, pamäte, matematických schopností, slovnej zásoby, koncentrácie,
seriality, motoriky, pozornosti a pod.